free admission
Sept 6, 2025–Jan 11, 2026
Newsletter
Newsletter

Ana Raylander Mártis dos Anjos

Ana Raylander Mártis dos Anjos

Nkule Mabaso

 

Ana Raylander Mártis dos Anjos’s practice develops through long-term research-based projects. In the largescale installation A casa de Bené [Bené’s House] (2025), Raylander turns the research question inward, into herself and her nuclear family, “These are pieces left over from my great-grandfather’s house, all used or made by him: a piece of vine with a base; a lighter in the shape of a bullet; a bamboo basket; a gourd; a long and a short pau-mulato stick; and a small wooden box.”

Starting from a set of objects left over from the demolished wattle-and-daub house built by her great-grandfather Benedito Cândido, Raylander builds an installation that seeks to recognize her great-grandfather’s creative influence on her political and poetic construction. Raylander lays the foundations of Bené’s house inside the Ciccillo Matarazzo Pavilion, engaging the materials already recurrent in her practice – textile totemic columns sculptures composed of tied-up pieces of fabric made from natural fibres, woollen knits, cotton shirts, and leather straps – while incorporating new techniques and materials. The new elements include brass baskets, sculptures, and the objects left over from her great-grandfather’s house, continuing a quest to recover her family’s memory. Part of the ephemera in the installation includes a sketch of the floor plan of Bené’s house, mapped by Efigênia, the artist’s grandmother, further demonstrating Raylander’s commitment to exploring the possible reconstructions of personal histories.

Fragmented across the Pavilion’s three floors and arranged in a calculated/organic manner, the whole work explores familial structures as enduring institutions, looming large in both memory and form. Their significance is made precious through casting in bronze and the symbolic presence of columns – here, the columns represent Raylander’s great-grandfather’s nine children. The sets of metal baskets refer to the local context: the small town of Bela Vista de Minas (Minas Gerais), where the presence of mining is a daily occurrence and contrasts with vernacular and traditional practices, such as basketry. From these baskets come soft sculptures that wind throughout the space and serve as an umbilical cord that connects the entire installation. The seven original objects are arranged individually in some of the baskets, while the baskets that don’t contain these objects hold charcoal, stones, earth, ore, tobacco, and other organic materials that are part of the ecology and history of the territory and the family of Bela Vista de Minas. The totality of these elements intertwines to weave narratives of family history, place, nation, and belonging.

Nkule Mabaso
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e laranja. No canto esquerdo, uma pilha de cordas coloridas.
Installation view of A casa de Bené , by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Vista de três andares expositivos, com colunas finas, revestidas de cordas em cores terrosas como marrom, preto, laranja e branco, que começam no teto do andar de cima e continuam, atravessando os pisos, até o chão do andar de baixo. No chão, cestos de palha, pedaços menores de coluna deitados e pilhas de cordas coloridas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e laranja. No canto direito, uma cesta de palha vazia tombada, e ao fundo, uma pilha de cordas coloridas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, algumas do teto ao chão, e duas menores, uma encostada na parede e outra disposta sobre o chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e vermelho. No chão, algumas cestas de palha vazias, e algumas pilhas de cordas vermelhas e roxas.
Installation view of A casa de Bené , by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, algumas do teto ao chão, e três menores, duas encostadas na parede e outra disposta sobre o chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e vermelho. No chão, algumas cestas de palha vazias, e algumas pilhas de cordas vermelhas e roxas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e laranja. No chão, cestas de madeira, cordas coloridas e pedaços menores de colunas, também revestidos de cordas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e vermelho. No chão, cestas de madeira, cordas coloridas e pedaços menores de colunas, também revestidos de cordas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e laranja. No chão, cestas de madeira, cordas coloridas e pedaços menores de colunas, também revestidos de cordas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Várias colunas dispostas em diferentes ângulos, do teto ao chão, inteiramente cobertas por diferentes cordas de tecidos retorcidos e amarrados em cores terrosas como marrom, amarelo, branco e laranja. No chão, cestas de madeira, cordas coloridas e pedaços menores de colunas, também revestidos de cordas.
Installation view of A casa de Bené, by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo
Vista de três andares expositivos, com colunas finas, revestidas de cordas em cores terrosas como marrom, preto, laranja e branco, que começam no teto do andar de cima e continuam, atravessando os pisos, até o chão do andar de baixo. No chão, cestos de palha, pedaços menores de coluna deitados e pilhas de cordas coloridas.
Installation view of A casa de Bené , by Ana Raylander Mártis dos Anjos, during the 36th Bienal de São Paulo © Natt Fejfar / Fundação Bienal de São Paulo

Ana Raylander Mártis dos Anjos (1995. Lives in São Paulo, Brazil) develops a practice focused on building connections between collective history and her own through long-term projects. Trained in clowning, she holds a degree in visual arts from the  Universidade Federal de Minas Gerais and completed an exchange program in art and multimedia at ESG, in Portugal. She was awarded research grants and residencies by the Museu de Arte da Pampulha (Belo Horizonte) and MAM Rio – Museu de Arte Moderna (Rio de Janeiro, Brazil). She received the New Artists Prize from Memorial Minas Gerais Vale and the EDP nas Artes Prize. She has held solo exhibitions at Paço das Artes (São Paulo), Centro Cultural São Paulo, and Edificio Área Panorámica de Tui (Spain). Her work has been featured in publications by MASP, MAM Rio, Museu Paranaense, among others.

Related content